Het volledige verslag - Reisverslag uit Shibanqiao, China van David en Lydia - WaarBenJij.nu Het volledige verslag - Reisverslag uit Shibanqiao, China van David en Lydia - WaarBenJij.nu

Het volledige verslag

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg David en Lydia

13 Oktober 2013 | China, Shibanqiao

Dan hier de belevenissen van de afgelopen 10 dagen...
Ik ben op 3 October vertrokken naar Hohhot met het vliegtuig gelukkig want het is een eindje weg.
Daar aangekomen samen met mijn Chinese collega Vivian hebben we wat scouting gedaan voor wanneer de studenten aan zouden komen. Onze scouting trip hebben we achterstevoren gedaan want waar wij begonnen zouden de studenten eindigen.
Waar zijn we allemaal geweest? Nou het Inner Mongolia Museum om maar eens iets te noemen. Een schitterend mooi gebouw met mooie tentoonstellingen over het leven van de vroegere mongolen en natuurlijk Ghengis Khan. Ook een tentoonstelling over dino's dus het was zeker de moeite waard!
Daarna zijn we richting the Xilamuren Grasslands regereden, in onze Audi A4 met chauffeur natuurlijk want reizen doe je wel in stijl...
Daar kennis gemaakt met een lokale familie die 8 Yurts verhuren aan particulieren. Een mongoolse B&B zullen we maar zeggen. Onze yurts lagen ongeveer 45 min rijden van het eerste dorp en verharde weg. We waren letterlijk 'in the middle of nowhere'. Heerlijke lokale maaltijd gehad van lam en gedroogde kaas die je moet weken in je melkthee. Was er ongeloofelijk koud s nacht maar ook verschrikkelijk mooi. Omdat er geen verlichting was en het helemaal onbewolkt was heb ik s nachts in de kou van de sterren kunnen genieten. Er was ook geen maan dus alles tot en met de melkweg was duidelijk zichtbaar. Dit ook maar even herhaald toen de studenten er waren...
Van de grasslands zijn we doorgereisd naar de woestijn. Weer een uur of 4 in de auto...De Engebei woestijn is groot en heel erg mooi. Daar hebben we een beetje rondgekeken en met zand buggys gespeeld om de volgende dag door te reizen naar Baotou. Daar 2 dagen gezeten met wat winkelen en restaurants boeken als werk.
Op maandag kwamen de studenten aan en begon onze trip echt. 39 Studenten en 4 docenten opgehaald en naar de woestijn gebracht. Daar hebben we smiddags bomen gepland om de lokale bevolking te helpen de woestijn terug te dringen. Was erg leuk en de studenten hebben zich prima vermaakt. s Avonds in het hotel gezeten en de volgende ochten hebben we ze mee de woestijn ingenomen. Daar hebben we 'sleetje rijden' van de duinen en wat team building spellen gedaan. Vervolgens zand afkloppen en hop weer in de bus naar Huhhot.
Daar s avonds een dinnershow gehad met lokale artiesten in traditionele klederdracht en mongools eten. Erg lekker en erg veel vlees...
De dag erop zijn we s ochtend op bezoek geweest bij een lokale art school waar de studenten de traditionele mongoolse kunstvormen studeren. Enkelee voorbeelden; dansen met 4 rijstkommetjes op je hoofd, keel zang en mongoolse viool. Een aantal van de studenten van onze school hadden ook dansles en hebben een uitwisseling gedaan van verschillende moderne dansvormen met de lokale studenten. het eindigde zelfs met een klein wedstrijdje tussen de dans docent en een van onze studenten. Erg geslaagde ochtend.
Daarna doorgereden naar de grasslands. De studenten gingen ook in de Yurts verblijven en ik heb ze van tevoren verteld wat ze konden verwachten.
Erg interessant om te zien hoe ze reageerden op de yurts en met name de wc. Dat was een gebouw met 4 muren een dak en twee gaten in de grond. Beetje barbaars maar wat wil je als je midden in de woestenij zit?
sAvonds weer heerlijke lokale maaltijd gehad en ik heb zelfs mee mogen helpen in de keuken met het bereiden van het eten. Was een hele eer voor mij!
De nacht zijn we allemaal goed doorgekomen en de volgende ochtend hebben we ochten gymnastiek gedaan in de vorm van traditioneel mongools worstelen. Erg leuk en vermoeiend om te doen. Daarna onze eigen lunches gemaakt, dumplings met lam vulling. Die werden gekookt voor ons terwijl ik de studenten deed introduceren in boogschieten. Een van mijn nieuwe favoriete activiteiten. Onze doelen waren de vachten van 2 lammen/schapen die we gegeten hadden. Traditioneler dan dat kan haast niet. Nadat we allemaal geschoten hadden was de lunch klaar en daarna was het wederom de bus in naar Hohhot. sAvonds hotpot gegeten en weer comfortabel en warm kunnen slapen.
Daar wederom een hotel in en de volgende dag nog even snel naar het museum voordat we alweer naar het vliegveld moesten.
De dagen zijn voorbij gevolgen maar het was wel een super leuke trip om te doen. Het was hard werken maar de omgeving daar maakt het het zeker waard. Ik hoop dat ik nog een keer terug kan komen om wat langer in de yurts te kunnen blijven. Zo mooi en stil is het bij ons niet eens.

Ik zit inmiddels al weer in Xiamen waar morgen wederom een groep studenten zal arriveren. Dan weer 5 dagen op pad met 40 kids van hot naar her en terug. Dan terug naar Yangshuo om daar nog 2 trips te runnen. Ik heb deze maand 1 dag vrij en die dag is helaas al weer geweest. De rest van de maand is het werken werken werken maar zoals altijd hebben wij er weer zin in!!!

Oh en David is druk bezig in Yangshuo met HR dingen...

• 13 Oktober 2013 - 10:59

Jac En Jose :

Wat een avontuur!!!! Hebben wij maar een saai leventje. Heel veel plezier bij je volgende week trips.
    Groetjes van ons ,ook aan David.

• 13 Oktober 2013 - 14:45

Paul & Joke:

Dat zijn de betere tripjes hoor. Heel wat anders dan een schoolkamp op de Veluwe. ("Mongoolse viool" kunnen we hier mooi gebruiken als scheldwoord. ) Het seizoen zal wel een beetje op zijn eind lopen, vermoeden we. We hopen dat het heel succesvol was -- dat Nero weer snel terugkomt!

• 13 Oktober 2013 - 14:48

Piet:

Dank je wel voor het delen van deze geweldige reiservaring. Dat er nog veel van dit soort reizen volgen! Enne niet zeuren over te weinig vrije dagen, die komen ook weer wel.
    Groetjes

• 14 Oktober 2013 - 17:20

Piet En Hennie:

Wat een mooi reis verslag joh, een hele avontuur, en dat je mee mocht koken, geweldig is dat.
    En alle goeds met je nieuwe groep studenten, en straks wel weer vrij joh, groet aan David, en groetjes van ons.

• 14 Oktober 2013 - 18:02

Gerrit En Elly:

Wat maken jullie veel mee, dat is vast geen saai leven.
    Heel leuk om allemaal te lezen.

Hartelijke groet Gerrit en Elly.

• 14 Oktober 2013 - 20:42

Harry En Ella:

Wat een geweldig verhaal. Dat je het nog bij kunt houden. Ik hoor net van Nero. Hopelijk komt hij terug. Veel succes met je volgende belevenis. Groetjes voor jullie

• 15 Oktober 2013 - 11:16

Piet En Loes:

Geweldig, wat een ervaring weer. Fijn dat je er foto's bij hebt geplaatst, dat maakt het allemaal veel duidelijker. Succes met je volgende "klussen"!